CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Friday 18 March 2011

cARA2 M'HASILKAN KOSMETIK ASLI....=)


Berikut adalah cara2 untuk menghasilkan bahan kecantikan diri dengan menggunakan sumber asli, mudah dan murah. Anda mungkin mahu menyimpan panduan ini sebagai manual kecantikan rujukan sendiri untuk menghaluskan kulit yg kasar, menghilangkan bulatan gelap bawah mata dan banyak masalah kosmetik lain yg timbul setiap hari.

Pembersih untuk kulit kering

ü  Gantikan sbun @ produk pembersih muka komersial dgn susu tulen. Panaskan sedikit 2 sudu besar susu tulen, kemudian tmbahkan beberapa titis minyak dan goncang dengan kuat dalam baling kecil untuk menjadikannya sebati. Celup kapas pencuci muka ke dalam sebatian tadi dan bersihkan kulit anda. Kemudian gunakan lapisan kapas yg nipis utk mengedapkan lembapan itu.

Menutup liang roma yg besar & terbuka

ü  Campurkan 1 sudu kecil  setiap satu jus timun, tomato, lemon (@limau nipis) dan tembikai. Pedapkan campuran tersebut pada muka anda dengan kapas pembersih. Ini merupakan astrigenyg baik untuk kulit.


Pelembap

ü  Gunakan pes drpd campuran sebiji buah pic, empat biji buah anggur dan beberapa lapius daun kubis. Biarkan selama 15 minit sebelum membilasnnya.




Losen Kulit

ü   Gunakan losen susu dan kulit pisang. Cuci kulit pisang masak dan potong menjadi kepingan kecil. Masukkan ke dalam ½ cawan susu segar dan kisar hingga sebati.simpan ramuan ini dalam botol dan sejukkan. Gunakannya sebagai lapisan losen untuk menyegarkan kulit kering @ bertompok. Losen ini juga membantu menghapuskan kotoran daripada permukaan  kulit anda.

Merawat kulit berjelaga

ü  Sapukan selalu beberapa hirisan kentang mentah




Pengelupasan kulit

ü  Kulit limau oren dan skrub badam juga penyingkir kotoran yg baik. Campurkan sesudu krcil oren dan badam yg tlh dikisar halus. Letakkan sedikit ditapak tangan dan campurkan dengan sedikit air dan gunakan pes untuk membersihkan kulit.



Penghapus kedut

ü  Sebiji pisang yg dibelah 2 dilenyek kedalam puri dan kmudian disapukn kemuka dan leher juga dpt m’elakkan ketegangan kulit yg m’yebabkab kedutan.


Rawatan kulit muka untuk kulit muka kering.

ü  Rebus beberapa biji lobak merah( Vitamin A lebih mudah untuk dibebaskan dalam lobak merah yg dimasak berbanding yg mentah.) dan toskan airnya. Lecek lobak merah yg sudah lembut dan masih suam itu, kemudian letakkannya di antara 2 helai kain kasa. Pedapkan ke muka dan kemudian bilas dengan air suam. Akhir sekali, percikkan sedikit air sejuk pada muka anda dan pedapkan hingga kering.




Ubat jerawat

ü  Untuk menghilangkan kulit berjerawat, sti beberapa lobak merah sehingga lembut dan  lecek menjadi pes lembut. Pupukkan ke muka dan biarkan selama 10-15minit. Bilas dan pedapkan supaya kering. Untuk mendapatkan hasil yang yg lebih baik, campurkan air yg dimasak lobak merah tadi kedalam pes tersebut.

like?? klau like comment yee...=)

No comments:

Post a Comment