CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Tuesday 15 March 2011

MATI MUDA????


 Sebenarnya mewarnakan rambut adalah salah satu penyebab kanser penyebab kanser.
Dahulu, amalan mewarnakan rambut hanya menbabitkan golongan wanita umur pertenganhan untuk menutup uban di kepala. Kini, mewarnakan rambut menjadi trend dan fesyen semasa yang diikuti oleh 
ramai pengguna. Khususnya golongan muda mudi.


Rawatan rambut traditional

Inai~ kisar @ giling daun inai, perah dan ambil airnya. Pendpkannya ke kulit kepla dan rambut sama sperti anda beersyampu… anda juga boleh menggunakan kaedah lain seperti mengisar daun inai hingga mnjadi pes pekat, kemudian campurkan sedikit putih telur dan beberapa titik jus limau purut. Pastikan tidak terlalu cair dan kemudian pendapkan….=)


Santan~santan melembut dan menyinarkan rambut, dengan itu mencegah kekeringan dan rambut pecah dihujung. Santan kelapa yang cukup masak memberikan hasil yang terbaik. Selain itu, anda juga boleh memasak santan untuk dijadikan minyak rambut. Jika bunga melur @ ros dicampurkan kedalamnya, ramuan itu menjadi minyak rambut yang mewangi dan menggalakkan pertumbuhan rambut.





Herba~masyarakat cina gemar menggunakan herba berubat untuk melancarkan peredaran daraah kerana mereka percaya tubuh yang sihat menjanjikan raambut yang cantik.  Herba seperti tong kui dan pat chan(boleh didapati di kedai cina) yang dimasak dan diminum menambah kekuataan dan keanjalan rambut selain mencegahnya daripada beruban.


Minyak bijan~dikenali sebagai minyak lenga popular dikalangan orang india. Jika minyak itu diusap hingga ke kulit kepala, ia menyejukkannya dismping mengekalkan kehitaman rambut. Minyak lenga juga mengurangkan masalah raambut yang semakin tipis, pecah, berkelumumur dan kering, pemakaian yang 
kerap menambahkan keserian rambut.




like?? klau like comment yee...=)

1 comment:

  1. cantik nyer blog die
    hihihihi thank ajar jmah wat add widget =))

    ReplyDelete