CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Tuesday 15 March 2011

PETUA KECANTIKAN ASLI


Dibawah ini saya sertakan juga petua2 kecantikan asli…=) tapi sebelum itu, saya ingin memberitahu anda apakah yang dimaksudkan dengan AHAs……
AHAs  adalah asid2 kimia seperti glikolik, laktik, sitrik dan malik terkandung secara semulajadi did lm buahan  dan mskanan lain. Sebab itulah ia dinamakan “asis buah-buahan”….=)
Krim yang mengandungi AHAs digunakan untuk “pengelupasan  kulit”dan pada amnya dikatakan mampu meningkatkan kadar pembalikan sel tumor, mengurangkan garis halus dan menggalakan retensi air dalam sel-sel yang baru terbentuk.

Berbalik kepada petua kecantikan asli…=) petuanya adalah seperti berikut::

1)     Topeng betik~ membantu menegangkan kulit. Lenyekan 2 sudu be sar batik masak dan sapukan ke muka. Biarkan selama 10-20 minit sebelum dibilas dengan air suam.

2)     Kepingan tomato yg dihiris nipis~ letakkan ke muka utk membantu m’yingkirkan bahan asing daripada kulit dan m’yingkirkan sel kulit mati.

3)     Kulit limau oren dan scrub badan~ p’yingkir kotoran yg baik. Caranya ialah, campurkan sesudu kecil  oren & badam yg dikisar halus. Letakkan sedikit ditapak tangan &campurkan dgn sedikit air dan gunakan pes untuk membersihkan kulit.

4)     Putih telur~ pukul dgn bbrapa titisan limau @ lemon. Sapukan campuran itu kemuka dan biarkana mongering sebelum bersih.

5)     Sebiji pisang yg dilenyek kemudian sapu kemuka  dan leher agar dapat mengelak kulit yg menyebabkan kedutan.




                                     
like?? klau like comment yee...=)

No comments:

Post a Comment